Hory, horolezectví, turistika, skialpinismus, rybaření a příroda
Mnoho fotografií na www.horalezhane.rajce.idnes.cz

Malá Fatra - přechod hřebene - duben 2006

Malá Fatra - přechod hřebene - duben 2006 - obrázek

Jarní přechod hlavní části hřebene Malé Fatry
Z Vrátné doliny jsme stoupali po sjezdovce na Poludňový hruň. Nezapomněli jsme si dát pauzou na Chatě pod Poludňovým gruněm, kde jsme si dali tradiční pivko. Dobře posilněni jsme kousek nad chatou nasadili mačky a stoupali pod vlekem vzhůru. Těsně pod vrcholem končil sníh, tak jsme je zase sundali a pokračovali normálně. Výhledy z hřebene neměly chybu. Z Poludňové gruně jsme pokračovali po hlavním hřebeně přes Stěny, Hromové na Chleb. Celou cestu po hřebeni byly vydět popadané laviny, které se netvářily, že by byly z těch menších, právě naopak.

Fotogalerie:

Na Chlebu opět odpočíváme. Je duben, ale teploměr na hodinkách ukazuje 32,2 stupně Celsia. Mnohdy ani v létě nebývá takové počasí. Z Chlebu míříme do Snilovského sedla a odtud na Velký Kriváň. Moc nás mrzí, že jsme si nevzali skialpy. Mohla to být parádní jarné lyžovačka.

Z Kriváně se vracíme zpět do Snilovského sedla a pokračujeme na Chatu pod Chlebom, kde plánujeme nocovat. Ubytováváme se v pokoji z příznačným názvem Velký Kriváň. Kromě nás spí na chatě ještě tři Češi, jinak nikdo.

K večeři jsme se rozšoupli. Dali jsme si kapustnicu, segedinský guláš a pivo. Ani jedno nemělo chybu. Po večeři se ještě nemůžeme vynadívat na miliony světýlek Martina a okolních vesniček. Pohled se dá skoro přirovat k letu letadlem. Stačí snad jen říct: Připoutejte se, přistáváme.

Ráno se budíme už před šestou. Nemá smysl čekat do 7.30 hodin, než se otevře bufík. Za krásného svítání stoupáme směrem do sedla Bublem. Pod Velkým Kriváněm se ještě zastavujeme a dáváme si "snídáni v trávě", resp. snídani na sněhu s nádhernými výhledy okolo. Kdo tohle nepoznal, neví, o co přichází. Po snídani pokračujeme do sedla Bublen, kde odbočujeme na zelenou značku. Sestupujeme docela prudce do sedla Pod Kraviarským. Pro návrat jsme zvolili jeden z bočních hřebenů a udělali jsme moc dobře. Ze sedla stoupáme na Kraviarské. Užásný kopec posetý sněženkami. Vrcholová cesta je tak uzká, že by skoro člověk mohl dostat závratě. Na obě strany spadají prudké mnohasetmetrové srázy. Na vrcholku je místy ještě dost sněhu, který v některých pasážích komplikuje pochod v před. Druhým kopcem, který musíme cestou dolů zdalat je Žitné. Jako třetí se nám do cesty postavili Baranierky, na něž vede cesta místy skalnatými pasážemi, které jsou v jedno místě zajištěné řetězy.

Z Baranierek nás už čeká jen sestup do sedla Prislop a dále do Vrátné.