Hory, horolezectví, turistika, skialpinismus, rybaření a příroda
Mnoho fotografií na www.horalezhane.rajce.idnes.cz

Stránky zdarma

Nízký Jeseník na kole - červen 2011

Nízký Jeseník na kole - červen 2011 - obrázek

Při posledním lezení v Dobřečově nás nadchla cesta Nízkým Jeseníkem. Malebná krajina a kopcovitý terén se nám zalíbily natolik, že jsme zatoužili projet si tuto trasu na kole.

Před devátou ráno vyjíždíme z Olomouce a proplétáme se hustou dopravou. Za Chomoutovem se dopravní situace uklidňuje. Pak už pokračujeme známou trasou do Hnojic. Kousek za touto vesnicí neodoláme červeným třešním a řádně se jimi přecpeme. Rozbitou cestou dojíždíme do Mladějovic, kde potkávám tetu Alenu, jak hlídá vnoučata. Prohodíme pár slov a pokračujeme nenápadně vzhůru do Paseky a Dlouhé Loučky. Z Loučky už zcela nápadně stoupáme pořád nahoru. Čím jsme výše, tím se nám odkrývají nádherné pohledy na Hanou. Jako na dlani máme všechny vesničky, Litovel i Uničov, šumvaldské rybníky a později i Jeseníky. V Rudě na autobusové zastávce využíváme lavičky a svačíme. Tady se taky rozhodujeme, kudy pojedeme dál. Nejvíce se nám líbí jet z Horního Města do Bedřichova a domů se vrátit přes Šumvald, Uničov a Litovel, odkud chceme pokračovat Litovelským Pomoravím zpět do Olomouce.

Fotogalerie:

Kousek za Tvrdkovem registrujeme první bouřku v zádech. Tam, kam míříme my, se ale mraky zatím tváří přívětivě.

Konečně dojíždíme nahoru do Horního Města. Stoupání má Markéta už docela dost. Dále pokračujeme přes Stříbrné hory stále mírně nahoru. Před skoro desetikilometrovým sjezdem do Bedřichova se nám krásně ještě odkryje jesenický hřeben, včetně Ztracených skal. Za zády nám bučí čisté a spokojeně vypadající krávy, na druhé straně silnice – na louce dva traktory shrnují trávu a balí ji do bílých balíků.

Pak už sjíždíme dolů do Bedřichova. Sluníčko se pomalu začíná schovávat za přibývající mraky. Sjezdem pokračujeme ještě dalších dvanáct kilometrů – v podstatě se vezeme až do Libiny. Pak nás čeká už víceméně rovinatý terén – projedeme Uničovem a přes Střelice dorazíme do Litovle. Před vjezdem do Pomoraví už je nám jasné, že brzy přijde bouřka. A taky že ano, první hřmění se ozývá na začátku Pomoraví a postupně slyšíme další hromy. Šlapeme do pedálů a pádíme směr Lhota. Ve Lhotě nás zkrápí první velké kapky. Honem zapadneme do místní hospody. A je vidět, že stejný nápad mělo asi dalších sto padesát lidí. Je úplně narváno. Přečkáme tam tu nejhorší smršť. Za mírného deště sedáme na kolo a jedeme Pomoravím domů. Z cest se vypařuje voda po dešti, cyklistů ubylo. Domů dorážíme tradičně unavení, ale spokojení.

Trasa:                         Slavonín – Hejčín – Chomoutov – Štěpánov – Liboš – Hnojice – Mladějovice – Komárov – Paseka – Douhá Loučka – Křivá – Ruda – Tvrdkov – Horní Město – Skály – Stříbrné hory – Bedřichov – Oskava – Libina – Šumvald – Uničov – Střelice – Červenka – Litovel – Lhota – Hynkov – Horka nad Moravou – Křelov – Topolany – Hněvotín - Nedvězí – Slavonín

Povrch:                       asfalt, cca 0,5 km polňačka mezi Hynkovem a Horkou

Profil:                          rovinatý (60 %) až kopcovitý (40 %)

Obtížnost:                   středně náročná

Čas:                            6:42 hod.

Celkový čas:              9:25 hod.

Délka trasy:                120,75 km

Prům. rychlost:           18 km/h

Min. výška:                 208 m

Max. výška:               764 m

Převýšení:                  556 m

Nastoupané výš. m:   887 m

Max. sklon do kopce: 8 % do Horního Města

Max. sklon z kopce:   8,4 % do Skal

Počasí:                        jasno až polojasno, po obědě bouřky, SV vítr, 2 – 6 m/s, teplota 29 - 19˚C