Hory, horolezectví, turistika, skialpinismus, rybaření a příroda
Mnoho fotografií na www.horalezhane.rajce.idnes.cz

Stránky zdarma

Pamír - Pik Lenina 7134 m - srpen 2010 - 3. část

Pamír - Pik Lenina 7134 m - srpen 2010 - 3. část - obrázek

Pokus o výstup na pamírskou sedmitisícovku Pik Lenin 7134 m a úspěšný výstup na Pik Razdělnoj 6215 m

3. část: C1 - vybudování C2 - návrat do C1

Přesun do C2

Dnešní úkol zní jasně. Přesunout se do tábora C2, postavit tam stany a dovolí-li nám výška, tak tam i přespat. Naprosto jednoduchý plán.

Po snídani, ke které jíme tradiční lepjošku se sýrem, na kterou se mimo jiné už skoro nemůžeme ani podívat, vyrážíme. Batohy jsou těžké řádně, takže postup je opět velmi pomalý. Zdeněk s Davidem nic nenamítají a bez řečí se přizpůsobují Markétinu hlemýždímu tempu. Čím blíže jsme dvojce, tím více se terén narovnává a předposlední část vede traverzováním severní stěny. Přesto máme pocit, že i cesta po rovince, je do kopce. Před posledním výšvihem se Markétina rychlost stabilizuje na třiceti krocích, po kterých následuje řádně dlouhá přestávka. Začíná se ale kazit počasí a k silnému větru se přidává i sněžení. Těsně před táborem je potřeba ještě zdolat poslední asi stometrový výšvih. Zdenda ho vyběhne jako laňka, za to Markétu úplně dorazí. Z posledních sil dorází k místu, kde Zdeněk už začal budovat plac pro stan. Shazuje batoh a ujímá se další lopaty a pomáhá za hustého sněžení a silného větru kopat plošinu. Konečně uznáváme, že plocha pro stan je dostatečně veliká. Zmrzlýma rukama stavíme stan a honem zalézáme dovnitř. Jako první hodláme vařit čaj. Zdenda nabral vodu hned po příchodu do C2. Jak byl jeho čin prozíravý můžeme ocenit právě teď. Než jsme totiž stihli vybudovat náš příbytek, voda zamrzla. Téct začne zase až druhý den dopoledne, kdy se trochu oteplí.

Fotogalerie 3 část:

Naši pohodu po chvíli narušuje nepříjemný zvuk a to co následuje se nám v tu chvíli jeví jako zlý sen. Ze skály létají šutry a z velké většiny míří na nás. Nejsou sice nikterak velké, ale to neznamená, že se nemůže urvat nějaký větší kousek, který by naše „bydlení“ již mohl přinejmenším ohrožovat. Není třeba se ani nikterak domlouvat. Vylézáme opět ze stanu, oblékáme si péřovky, teplé rukavice a ve stále zesilující vánici jdeme hledat příhodnější místo, abychom si pro velký úspěch zopakovali zakopávání stanu. Raději bychom se viděli už v teple stanu, ale na druhou stranu si říkáme, že pro aklimatizaci je lepší se hýbat a pohybu teď máme víc než dost.

K večeři si vaříme instantní těstoviny, ale moc nám nelezou. Asi výška, protože za normálních okolností jsme oba jedlíci. Po večeři ještě navaříme litry čaje a pak už jdeme spát. Noc je docela teplá, ve stanu jsme naměřili nejnižší teplotu minus tři stupně, což je nádhera. V noci má Zdenda trochu problémy s výškou. Napřed je mu zima, později zase teplo. Budí se ze spaní s pocitem, že se nenadechl a ke zvracení nemá daleko. Ještě v noci se rozhodujeme, že ráno sestoupíme zpět do C1.

Zpět do C1

Noční sněžení je minulostí a ráno nás vítá slunečným, i když docela větrným dnem. Na snídani moc velké pomyšlení nemáme, přesto se nám podaří sníst pár sucharů se špekem a pak opět vaříme čaj. Voda je stále zamrzlá, musíme tedy roztápět sníh. Kolem desáté hodiny jsme připraveni k sestupu. Přidává se k nám David. Přesto že už je řádné teplo a sníh hodně rozbředlý, sestupujeme docela rychle. Trhliny se oproti předchozímu dni opět rozevřely a objevily se nové.

Po necelých třech hodinách chůze dorazíme do C1. Slunce se do svahu i nás hodně opíralo. S radostí míříme k první jurtě, kde si chceme dát pivko. A ejhle. Pivní zásoby jsou na nule. Pokračujeme tedy ještě zhruba půl kilometru do našeho tábora, který je úplně na druhém konci C1 a tam naplňujeme své touhy z předchozího dne. Jíme, jíme a jíme. Nejenže nám pořádně vyhládlo, ale v prvním táboře nám i chutná. Vaříme dobroty a chvíle jídla pravidelně prokládáme hodinkami spánku. Prostě vzorně regenerujeme. Dokonce si vyšetříme čas i na hygienu v ledovcové řece a vyprání a usušení už řádně zapáchajícího oblečení.

Těsně před  setměním míříme do jurty na pivko. Je tu skupina Rusů, z nichž některým se podařilo vystoupit na vrchol Pik Lenina. Slaví docela bujaře. O svou radost se podělí i s námi, a to nejen ústně, ale dostáváme i kousek dortu, meloun a vodku, kterou neodmítáme, protože druhý den máme v plánu ještě zůstat odpočívat v C1. Přesto už v deset hodin ležíme ve spacácích  a vydržíme spát rovných jedenáct a půl hodiny. Nádhera.

Jíme, spíme, jíme, spíme

Následující celý den se smrskne v podstatě na neustálou likvidaci zásob. K snídani z jídelního pytle vylovíme rybičky s cibulí, k obědu si navaříme brambory s vepřovkou, špekem a česnekem a neošulíme ani večeři, ke které si připravíme pěknou porci těstovin s kečupem. Čas mezi jednotlivými jídly si krátíme spaním.

Odpoledne Zdenda pálí odpadky a večer si domlouváme úschovu věcí, protože náš druhý stan s sebou bereme do C2 a následně ho chceme i vzít do C3, kde ho chceme postavit.

Z Markéty je opět krasavice. Pusu má plnou oparů a nos odřený. Vůbec nás to nepřekvapuje. Naopak. Horskou akci bez oparů si už ani neumíme představit. Zdendu začínají sužovat střevní problémy. Zřejmě včerejší meloun udělal svou práci. A tak si na střídačku podáváme toaletní papír. Zatímco Markéta zdatně „hnojí“ ledovec už sedmý den, Zdenda jen dnes. A to si stěžuje, jaká je to hrůza. Co mám říkat Markéta, která co chvíli sprintuje za nějaký aspoň trochu větší kámen  už několikátý den za sebou, a to několikrát denně i v noci. Podobně jako Markéta je na tom ještě i David. Skoro se hecujeme, kdo z nás napočítá více svých úprků s toaletním papírem v ruce. Mezitím si vzájemně vyměňujeme zkušenosti i vzorky tablet proti střevním potížím a shodujeme se, že jsou všechny tablety na nic. A že jich bylo, co jsme jich vyzkoušeli. Efekt však veškerý žádný.

Večer před našim dalším odchodem do C2 třídíme věci na ty, které zanecháme v jurtě a které budeme brát s sebou nahoru.